LA NOVA LLEI DEL SISTEMA DE POLICIA: UNA NOVA OPORTUNITAT PELS COMANDAMENTS DE POLICIA LOCAL

Que la nova llei del sistema de policia a Catalunya és una oportunitat per a resoldre qüestions que generen i han generat i generaran controversia si no s'aborden, és una qüestió de voluntat de voler entomar el bou per les banyes.
Seré potser repetitiu per a aquells lectors i lectores que seguiu el bloc, però, no puc deixar escapar els moments per seguir insistint en un tema que com a ex-cap de policia local em preocupa.

I no és altra qüestió que la de desvincular definitivament el càrrec de cap del cos de la policia local del partit polític que ostenta la alcaldia.

La manera de fer-ho, al meu entendre, no és altra que contemplar en la nova llei del sistema de policia la figura del càrrec eventual de director de la policia local.

La majoria de conflictes greus que es generen en els ajuntaments venen tradicionalment lligats al fet de vincular al cap de la policia local amb el color polític de la alcaldia. Fet que acaba produint perjudicis als caps de policia local quan es produeixen relleus en les alcaldies després de les eleccions municipals.

Els cossos de policia local com a institucions jerarquitzades de naturalesa civil, han de tenir definides i tenen per llei les seves escales i categories jeràrquiques des d'un punt de vista tècnic-operatiu. Han d'estar gestionats i liderats des de la besant tècnic-operativa, tenen les seves funcions establertes per llei, però, altra qüestió és la seva direcció, que ha d'estar orientada i sustentada per unes polítiques públiques establertes per la direcció política, i és el que proposo, crear la figura del director de la policia local que depengui directament de la alcaldia de torn de cada ajuntament i com a càrrec eventual no funcionari.

No es pot lligar, com es fa en la actualitat per part de molts polítics, a la figura del cap de la policia local al color polític de la alcaldia de torn i fer-ho de manera de vegades tan descarnada. Actualment els caps de policia local són funcionaris, no són càrrecs polítics eventuals, i se'ls tracta moltes vegades, salvant excepcions, com si ho fossin.

La proposta és clara, mantenir organitzativament les escales i categories professionals des d'un punt de vista tècnic-operatiu, però, establir el rol de director de la policia local com a personal eventual no funcionari tal com tenen en el cos de mossos d'esquadra en la figura del director general de la policia-mossos o al ministerio del interior amb el director general de la Policia i el director general de la Guàrdia Civil.

És tot un repte el que plantejo per a resoldre moltes situacions injustes que s'han produït, es produeixen i es produiran si no es fa res al respecte.

Amb la nova llei tenim la oportunitat de deslliurar definitivament de tota sospita a la figura dels caps de policia local de tota vinculació política, molts cops mal intencionada, que provoca greus problemes i litigis que s'allarguen en el temps i produeixen molts costos emocionals, humans, econòmics i de reputació de les institucions públiques.

Cal substituir en la nova llei la figura del cap del cos de la policia local per la del director/a de la policia local, un càrrec eventual no funcionari a proveir per concurs de mèrits i lligat al nomenament de la alcaldia.

Les estructures jeràrquiques establertes per escales i categories en la nova llei ja definiran la categoria màxima que es pot arribar a ostentar en un cos de policia local des de l'estricte coneixement tècnic-operatiu obtingut en el desenvolupament de la carrera professional com a funcionari.

Si seguim mantenint l'actual model de cap del cos de policia local, seguirem amb els problemes abans referenciats que tard o aviat es produeixen en la història dels municipis amb cos de policia local.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA GRAN COMENTADA FOTO DEL PERFIL INSTAGRAM DE MOSSOS

HABEMUS DIRECTOR GENERAL DE COORDINACIÓ DE POLICIES LOCALS DE CATALUNYA

LA PRESÈNCIA DE DONES EN ELS COSSOS DE POLICIA LOCAL A CATALUNYA