A PROPÒSIT DE LA PROPOSTA DE NOVA LLEI D'ORDENACIÓ DEL SISTEMA DE POLICIA DE CATALUNYA

Recentment ha publicat l'Institut de Ciències Polítiques i Socials adscrit a la Universitat Autònoma de Barcelona un dels seus tradicionals Working Papers, concretament el número 367 que es titula "Sistema de Policia de Catalunya: Un nou model Organitzatiu Policial."


El seu autor, el professor Andreu J. Martínez, que ha estat director general de l'administració de la Seguretat i també de la Policia en el departament d'interior en diferents etapes de govern, entre altres responsabilitats a nivell de l'ajuntament de Barcelona, ens ofereix un document prou interessant per tal de, si més no, començar a dibuixar un escenari nou per al sistema de policia de Catalunya.
Aquest escenari passa per ser conservador pel que fa al marc legal estatal, ja que no demana cap modificació sobre textos legals estatals, fent una proposta merament autonòmica mirant d'extreure el màxim profit del marc que ofereix l'Estatut d'Autonomia de Catalunya (EAC) de 2006 pel que fa a l'àmbit competencial de la seguretat i molt agosarat pel que fa a la proposta legislativa a nivell autonòmic que, al meu entendre implicaria un gran consens del món local que a hores d'ara no sabem si hi seria, en tot cas, caldria sempre cercar-lo.

La proposta preten en un sol text legal incloure o fer una fusió, sobre el marc d'una actualització, dels textos legals autonòmics sobre les policies locals, el cos de mossos d'esquadra i  incorporar el text legal de l'institut de seguretat pública de Catalunya.

La proposta no és menor, així com una actualització de la llei 4/2003 d'ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya.

Sense mostrar cap mena de por, l'autor ens engresca en la idea d'una proposta de sistema de policia de Catalunya i va d'alguna manera intentant salvar els esculls d'una mena d'anàlisi DAFO que prèviament es nota que ha treballat i del que és coneixedor per experiència.

És un document interessant i potser un punt de partida sobre el que treballar des del Parlament de Catalunya una nova proposta d'intent d'endreçar el sistema de policia de Catalunya.

Hi ha molts temes que, al meu entendre, han de trobar un ampli consens en el món local, un món que sota el principi d'autonomia municipal, està acostumat a fer i desfer al seu gust en els 216 municipis que disposen de cos de policia local. M'agradaria també que aquesta futura nova llei del sistema de policia de Catalunya abordés d'una forma valenta i clara quin ha de ser el futur dels cossos de vigilants municipals, no per a mantenir-los com a cossos de seguretat pública sense la condició de policies, més aviat caldria disposicions que possibilitessin la mancomunació de serveis de policia local entre municipis que per sí sols no poden mantenir un cos de policia local.
Si realment es tendirà a que hi hagi dos cossos dins del sistema de policia de Catalunya, el cos de mossos d'esquadra i la policia local, cal dotar de competències en tot el territori de Catalunya a tots els agents de policia local, prestin servei en l'ajuntament que el prestin. Estar destinat en un ajuntament o altre no ha de ser cap limitació per a l'actuació com a agents de l'autoritat en les competències que determini la nova llei del sistema de policia. Al meu entendre igual que un mosso pot actuar en tot el territori de Catalunya, un policia local hauria de poder també tenir la cobertura jurídica necessària per poder actuar en qualsevol municipi i poder prestar servei, en cas de necessitats, en qualsevol municipi.

La lectura del document és engrescadora, i preten trencar amb segons quins localismes o dinàmiques locals pel que fa a àmbits, entre d'altres, com el de selecció i promoció, àmbits que tradicionalment han estat sota una forta supervisió i control local.
És una evidència que el nou EAC dota de més competència al govern autonòmic en seguretat pública i que aquesta competència no s'ha pogut, volgut o circumstancialment estimat oportú treballar i desenvolupar.

Un sistema de policia de Catalunya pot sumar els més de 17.000 mossos d'esquadra, els més de 11.000 policies locals i els quasi 1.000 vigilants i guàrdies municipals en un potencial operatiu que si s'articula bé amb un consens autonòmic i local, sumant als actors socials, ha de poder permetre millorar la seguretat pública del país.

En anteriors escrits en el meu bloc he apuntat aquest assumpte com un tema prioritari, la nova legislació ha de ser possibilista i realista, treballada amb generositat i ampli consens autonòmic, local i social perquè la seguretat, com a política social que és, necessita sumar esforços i guanyar eficiència i eficàcia en la gestió dels recursos.

El potencial d'una ordenació del sistema de policia de Catalunya sobre la base de l'experiència de que disposa la policia de Catalunya, una inversió tecnològica en clau de sistema, gestió d'indicadors i explotació de mineria de dades, una homogeneïtzació d'imatge corporativa, una centralització de compres de recursos materials i operatius, una selecció, promoció i formació en clau de sistema no en clau de filies o fòbies, estic convençut de que farà una policia de Catalunya millor de la que avui disposem.

Cal sumar voluntats polítiques i superar localismes i corporativismes. Hi seran?      
 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA GRAN COMENTADA FOTO DEL PERFIL INSTAGRAM DE MOSSOS

HABEMUS DIRECTOR GENERAL DE COORDINACIÓ DE POLICIES LOCALS DE CATALUNYA

LA PRESÈNCIA DE DONES EN ELS COSSOS DE POLICIA LOCAL A CATALUNYA