ALGUNES AFECTACIONS A LA SEGURETAT PÚBLICA LOCAL I FUNCIÓ PÚBLICA DE LA LLEI 2/2021, del 29 de desembre, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic.

 


S'ha publicat recentment la LLEI 2/2021, del 29 de desembre, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic.

Enllaç a la Llei 2/2021 

En la mateixa s'inclouen modificacions a la Llei 16/1991 de Policies locals de Catalunya, la Llei 10/1994 de la policia autonòmica de Catalunya i el Decret legislatiu de la funció pública 1/1997.

No vull entrar en qüestions de com, de quina manera i en valorar en quina llei s'han produït aquestes modificacions i si tots els grups parlamentaris hi estan d'acord, informats i/o han participat en les comissions parlamentàries pertinents. 

Podem entrar a remarcar moltes qüestions de les modificacions que han hagut però a nivell local em centraré en dues modificacions que repercuteixen molt directament a la figura del cap de la policia local ja que una de les grans modificacions que s'ha produït ha estat la de l'article 26 apartat 2 de la Llei 16/1991 de policies locals de Catalunya.

Abans de la modificació la llei fixava que el cap del cos de policia local havia de pertànyer com a mínim a l'escala executiva, per tant, a la categoria d'inspector/a que fixa la pròpia llei.

Amb la modificació, el cap del cos de la policia local, serà el de major graduació que hi hagi a la plantilla, per tant, pot ser des d'un/a agent (en cas de que no hi hagi cap comandament) a un caporal/a, sergent/a, sotsinspector/a, inspector/a, intendent/a, intendent/a major, que en cas d'igualtat serà nomenat per l'alcalde/essa d'entre els que hi hagi d'acord amb uns principis establerts en la llei que en cap cas es determina de quina forma objectiva seran avaluats. Qüestió que en una modificació d'aquest calat seria cabdal fer constar. Per altra banda en la modificació es manté el redactat que no contemplava que fos una alcaldessa i no només l'alcalde el que pot nomenar al cap de la policia local.

Quines conseqüències pot portar aquesta modificació que s'ha realitzat en una llei d'acompanyament als pressupostos?

Algunes en poden ser:

D'entrada que l'esperit de la llei de 1991 que era el que el cap del cos de la policia local fos com a mínim un inspector/a, per tant, una persona a la que s'exigia uns estudis universitaris, quedarà vulnerat, al poder ser cap del cos qualsevol de les categories de l'escala bàsica i intermitja a la que no se li exigeix titulació universitària per accedir a la mateixa.

D'alguna manera el que s'està evitant amb aquesta modificació és el cost que suposa en nòmina als ajuntaments el fet de tenir un cap de policia local de la categoria d'inspector/a. Qualsevol altra categoria d'escala intermitja o bàsica cobra menys, ara bé, la llei 16/1991 de policies locals de Catalunya li exigirà al cap del cos les mateixes responsabilitats i funcions per menys sou. Què han de dir ara associacions com SICPOL o ACCPOLC?

Per altra banda voldria destacar una modificació del Decret legislatiu de la funció pública 1/1997 que a partir d'ara no permetrà als funcionaris de carrera acollir-se a una excedència voluntària per incompatibilitat per exercir càrrec de funcionari interí o personal laboral en una altra administració.

Bé, segurament poden haver més qüestions a remarcar que ara mateix necessitarien una lectura i anàlisi més profund a fer, però he cregut oportú compartir d'entrada aquestes qüestions en el meu bloc, tot deixant-me l'anàlisi de les modificacions de la Llei 10/1994 de la policia autonòmica de Catalunya.



 

  


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA GRAN COMENTADA FOTO DEL PERFIL INSTAGRAM DE MOSSOS

HABEMUS DIRECTOR GENERAL DE COORDINACIÓ DE POLICIES LOCALS DE CATALUNYA

LA PRESÈNCIA DE DONES EN ELS COSSOS DE POLICIA LOCAL A CATALUNYA