LA NOVA DIRECCIÓ GENERAL DE COORDINACIÓ DE POLICIES LOCALS AL DEPARTAMENT D'INTERIOR

Certament, amb la creació de la nova direcció general de coordinació de les policies locals al departament d'interior, cal celebrar dins del món local que per fi, després de moltes reivindicacions ja sigui des de l'associacionisme professional, sindical i per part de les sectorials dels diferents grups dels partits polítics, tenim un espai dins de l'estructura del departament d'interior.


Les competències que l'article 164 de l'estatut d'autonomia de Catalunya (EAC) atribueix als òrgans de la Generalitat competents en seguretat pública pel que fa al món local són ben clares i es redueixen a dues qüestions fonamentals, l'ordenació dels cossos de policia local del territori de Catalunya i una altra no menor i, al meu entendre, sense entrar en conflicte amb el principi d'autonomia municipal perquè hi ha una qüestió de principi de jerarquia que garanteix el principi de legalitat, que va lligada i així ho expressa l'EAC a la coordinació de l'actuació de les policies locals.

Què vol dir l'ordenació dels cossos de policia local i com s'estableix la mateixa?

Com ha de ser la coordinació de l'actuació de les policies locals que estableixi aquest nou òrgan directiu específic creat en el sí del departament d'interior?

Hi ha prou en anar a la Llei 4/2003 d'Ordenació del Sistema de Seguretat Pública de Catalunya per donar resposta, eines i instruments per a poder donar compliment al mandat estatutari?

Al meu entendre la complexitat rau en que des d'una administració de rang superior a la local, en aquest cas, autonòmica, i amb un ordenament jurídic de lleis, al meu entendre amortitzades, com la LOCFS 2/1986, la LPLCAT 16/1991 i la LPGME 10/1994, amb un EAC de 2006 posterior a la LOSSPCAT 4/2003, cal impulsar més una adequació legislativa als preceptes que l'EAC de 2006 ens fixa, que permetin una real ordenació dels cossos de policia local i una efectiva i eficient coordinació de l'actuació de les policies locals, més que aprofitar l'actual marc legal per intentar dotar de funcions a una nova direcció general que ben poc podrà fer si es segueix mantenint aquest sistema de cossos de policies locals atomitzats i blindats en cada ajuntament per aquest principi d'autonomia municipal que fomenta una manca de plasticitat i dificultat en aprofitar tots els recursos tant humans com materials de la suma de tot el potencial de capacitat operativa de tots els municipis als que cal sumar tots els efectius de cossos de vigilants i guàrdies municipals, als que cal donar definitivament una passarel·la d'integració al nou sistema de policia de Catalunya com a cossos de policia local.

Entenc la dificultat i el repte que hi ha per davant en aquesta nova direcció general de coordinació de policies locals que, al meu entendre, ha d'anar molt lligada i en sintonia amb la direcció general de la policia i el seu director general, per tal de poder aprofitar tot el potencial del sistema de policia de Catalunya composat per la policia de la Generalitat i les policies locals.


És fonamental una nova llei del sistema de policia de Catalunya que a banda de derogar les lleis LPLCAT 16/1991 i la LPGME 10/1994, doti d'un marc legal que permeti l'aprofitament de la suma de tots els recursos de seguretat pública dels ajuntaments i de la Generalitat en benefici dels ciutadans i ciutadanes de tot el territori de Catalunya, als quals cal garantir, visquin on visquin, el dret social a la seguretat pública.

  


Comentaris

  1. Hi ha molta feina a fer dins la seguretat pública de les policies locals. La nova Direcció General és un bon començament, esperem que tot sigui per millorar l'àmbit de la Seguretat Pública Local.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

LA GRAN COMENTADA FOTO DEL PERFIL INSTAGRAM DE MOSSOS

HABEMUS DIRECTOR GENERAL DE COORDINACIÓ DE POLICIES LOCALS DE CATALUNYA

LA PRESÈNCIA DE DONES EN ELS COSSOS DE POLICIA LOCAL A CATALUNYA