QUINA HAURIA DE SER LA RÀTIO ADIENT DE POLICIES PER 1.000 HABITANTS EN CADA BARRI DELS POBLES I CIUTATS?

L'assumpte de les ràtios policials és encara avui una qüestió que preocupa als responsables polítics i directius i als gestors tècnics policials.

Establir quin és el nombre de policies per cada 1.000 habitants que hauria d'haver en cada barri de cada poble i ciutat és una feina que encara avui està per treballar, consensuar i establir de forma realista i ajustada al sistema de policia vigent.

Enllaç de Notícia sobre ràtios policials a Galícia

La complexitat que presenta determinar el nombre adient de recursos humans policials que s'han de desplegar durant 24 hores els 365 dies a l'any en un territori per complir la llei i prestar servei en les competències de seguretat pública que fixa la legislació de cada nivell d'administració, és enorme i aniria lligada a moltes variables que haurien d'anar suportades a unes diagnosis i anàlisis previs de les realitats que presenta cada territori (barri) i micro-territori (carrers, places, etc.) que donades les dinàmiques que absorbeixen als responsables polítics de seguretat i interior, als propis col·lectius policials i als equips de les àrees de seguretat, interior dels diferents nivells d'administració, no s'acaben de realitzar d'una forma coordinada i ajustada al nivell competencial, a banda de que hi ha unes limitacions que s'han de reconèixer que hi són.

Les limitacions són de molts tipus, (per la pròpia legislació, que legitima el sistema de policia vigent, llei orgànica 2/1986 de cossos i forces de seguretat, pel propi sistema de policia vigent 3 nivells d'administració, manca d'inversió en tecnologia compartida, manca d'unificació de recursos materials i de tecnologia compartida per les diferents policies, manca de sistema d'informació i explotació de les dades únic, atomització del sistema de policia només a Catalunya 217 cossos de policia entre cos de mossos i policies locals, etc.), però no són insuperables i van lligades, fonamentalment a un replantejament del sistema de policia que és el què en definitiva ha de vetllar per acomplir les competències que li són atribuïdes per la Constitució i desplegades per llei a cada nivell d'administració.

Potser ja va sent hora de que determinades lleis siguin revisades i actualitzades per a poder garantir una major eficiència del sistema de policia i poder donar una cobertura més realista a les necessitats de seguretat pública de la ciutadania, llavors ens podrem plantejar un estudi de ràtios policials per cada 1.000 habitants més sistèmic i científic i no tan endogàmic. 

Jo sóc defensor d'una policia local única com a base del sistema de policia de qualsevol país. Una policia local que és la base del sistema de seguretat pública i que com a policia de proximitat ha d'estar present en tots els barris dels pobles i ciutats sense excepció. El dret a la seguretat pública bàsica cal garantir-lo arreu d'un territori al que es vulgui servir d'una forma eficient. Caldria determinar quines serien les competències de seguretat pública bàsica i a raó de les mateixes anar configurant el nou sistema de policia.

Fet aquest incís personal, el que desprèn l'actual sistema de policia és un campi qui pugui, que depenent de variables suportades sempre sobre els principis d'autonomia dels nivells d'administració ens dibuixa un mapa del sistema de policia molt desigual, dispers, atomitzat, descentralitzat, desequilibrat..., que tot i això, va donant resposta a les necessitats de seguretat pública, però, potser, amb una revisió del mateix, que ja va sent hora, podríem arribar a ser més eficients i establir unes ràtios de policia per cada 1.000 habitants més adequades a les necessitats reals.

La plasticitat de tot sistema és una de les seves avantatges, aquesta capacitat d'adaptació de tota organització humana es demostra en situacions complexes com la que estem patint amb el COVID-19.

Necessitem un nou sistema de policia més plàstic i adaptatiu, que permeti ser més eficient i garantir els preceptes constitucionals del dret a la seguretat pública arreu del territori, les ràtios aniran lligades a aquesta nova capacitat que permeti un nou sistema de policia, l'actual sistema està esgotat i és massa antic i suportat en unes lògiques legislatives de 1986.   


  

Comentaris

  1. La equació d'Europol és àrea (km2) i població del territori, establint la xifra en base a la estadística d'incidents (no només fets delictius, incidents que requereixin policia en general).

    El problema és que les promocions haurien de ser estables cada any, basades en aquests critèris tècnics, i malauradament estàn vinculades a un pressupost canviant i a la voluntat política del Govern de torn. I, per cert, les Policies Locals són les qui més pateixen en aquest sentit...

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

LA GRAN COMENTADA FOTO DEL PERFIL INSTAGRAM DE MOSSOS

HABEMUS DIRECTOR GENERAL DE COORDINACIÓ DE POLICIES LOCALS DE CATALUNYA

LA PRESÈNCIA DE DONES EN ELS COSSOS DE POLICIA LOCAL A CATALUNYA